حسینیه جماران

حسینیه جماران واقع در دهکده جماران یکی از آثار ملی ایران و از نقاط گردشگری تهران است.پس از درگذشت امام خمینی این حسینیه و منزل ایشان بعنوان موزه نگهداری و مورد بازدید علاقمندان قرار می گیرد. این حسینیه از ۲۸ اردیبهشت ۱۳۵۹ش تا پایان دوران حیات امام خمینی محل رهبری ایشان و ملاقات‌هایشان بوده‌است.پیش از آن امام خمینی در قم مستقر بود.پس از آنکه بدلیل بیماری قلبی در بیمارستان قلب شهید رجایی بستری گردیدند و بجهت نیاز به درمان در تهران و توصیه پزشکان تصمیم به اقامت در تهران بجای قم گرفتند. ایشان چند روز در خانه ای در دهکده دربند شمیران ( متعلق به حاج آقا مشرف) مستقر و نهایتا در حسینیه جماران مستقر شدند. حسینیه در کنار چند منزل اطراف آن؛ مجموعه اقامت و رهبری امام خمینی را تشکیل می داده است که بیت امام خمینی نیز نامیده می شود.این بنا هم اکنون توسط موسسه تنظیم و نشر آثار حضرت امام به ریاست سید حسن خمینی مدیریت می گردد.

تاریخچه

تاریخچه احداث حسینیه جماران به دوره قاجار و سال ۱۲۴۳ هجری شمسی توسط آیت الله سید ابراهیم جمارانی بازمی‌گردد.(برخی منابع ۱۲۳۲ هجری شمسی قید کرده‌اند.) این بنا در سال ۱۳۵۵ بازسازی گردید. پس از انقلاب اسلامی توسط حجت الاسلام سیدمهدی امام جمارانی در اختیار امام قرار گرفت.

مشخصات حسینیه و منزل امام

بنای حسینیه در ۲ طبقه و ۸۰۰ متر است و منزل امام خمینی در پشت آن قرار داشته‌است. این حسینیه در خیابان باهنر - خ یاسر کوچه شهید حسنی کیا واقع است. خانه امام خمینی در یک طبقه پشت حسینیه جماران واقع است. در طبقه همکف ۲ اتاق و یک راهروی باریک و سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه قرار دارد، می‌توان از آشپزخانه با در به حیاط دیگری در شمال خانه تردد داشت. برای تسهیل رفت و آمد به حسینیه جماران، یک راهروی موقتی بین خانه و بالکن حسینیه ساخته شد.

در حسینیه اتاق کوچکی قرار داشته‌است که تصمیمات مهم دوران جنگ در آن مکان اتخاذ می‌شد.

در محله جماران حسینیه ای دیگر و بزرگتری موسوم به حسینیه شماره دو جماران در کنار باغ امیر سلیمانی؛ در سال ۱۳۶۴ توسط اهالی جماران احداث گردید.

جایگاه تاریخی و گردشگری

این بنا از سال ۱۳۷۶ در زمره آثار ملی ایران ثبت شده‌است و مورد بازدید گردشگران داخلی و خارجی قرار می‌گیرد.

دسترسی به این حسینیه از طریق خط یک مترو (ایستگاه مترو تجریش) و سپس خیابان شهید باهنر(خیابان نیاوران) ممکن است.


عملیات ترور

نشریه رمز عبور نوشت پس از دستگری یکی از اعضای سازمان مجاهدین خلق در سال ۱۳۶۱ش بنام «حسین شیخ‌الحکما» ( فردی بود که به نوشته مجله رمز عبور پیش از ضربه‌ی ‍۱۲ اردیبهشت، فرماندهی نظامی سازمان مجاهدین خلق در منطقه‌ی شرق تهران را داشت) روشن شد که این سازمان طرحی برای حمله به حسینیه جماران و ترور امام خمینی طراحی کرده بوده است.

دیدار مردم از حسینیه و جایگاه سخنرانی امام خمینی ، پس از ارتحال ایشان

جستارهای وابسته

پانویس

  1. . مشرق نیوز. 
  2. . تسنیم. 
  3. . خبرآنلاین. 
  4. . عصر اسلام. 
  5. . وبگاه ملکانا. 
  6. . شمیران گردی. 
  7. . دنیای اقتصاد. 
  8. . جماران ما. 
  9. . ملکانا. 
  10. . وبگاه بنیاد هابیلیان. 

منابع